Heerle

4726 AH Heerle

Emailadres: infoolv@samenkerk.nl

Korte geschiedenis vroegere Gertrudiskerk

In 1307 mochten de inwoners van Heerle een eigen kerk bouwen. Daarvóór behoorde deze geloofsgemeenschap bij de Gertrudisparochie in Bergen op Zoom.
Toen in 1648 aan het eind van de 80-jarige oorlog het katholieke geloof werd verboden en het kerkgebouw in handen kwam van enkele hervormden, raakte deze in verval.
Rond 1795 na de Franse Revolutie kregen de katholieken hun kerk terug en zorgde de pastoor van Wouw voor deze toenmalige parochie.
In 1833 kreeg Heerle een eigen pastoor.
Men startte met de bouw van een nieuwe kerk, die op 14 juli 1862 werd ingewijd.
Als herinnering is het nog steeds rond deze datum kermis in Heerle.
In 1924 vond onder leiding van pater Dom Bellot de beroemde verbouwing plaats. Dwars over de bestaande kerk werd een grotere kerk gebouwd. Deze verandering is nog steeds te zien.
Na de zware beschadiging tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de kerk in 1957 weer in zijn oude glorie hersteld. Ook daarna vonden nog aanpassingen plaats. In 2000 werd achter in de kerk een parochiecentrum gebouwd.
 In 2001 ging de Gertrudisparochie op in de regionale parochie Onze Lieve Vrouw in het Woud.
In 2012 is de kerk verkocht aan woningstichting Allee Wonen, tegenwoordig ALWEL, Na een grondige verbouwing is het gebouw nu een multifunctioneel dorpscentrum. In de linker zijbeuk is een permanente gebedsruimte gehandhaafd, waarin tegenwoordig de vieringen worden gehouden.