Aswoensdag 2 maart

Aswoensdag: 2 maart, 9.30 uur in Hoogerheide en om 19.00 uur in Ossendrecht

Hoe gaan wij het askruisje ontvangen? (Het strooien van as op het hoofd.)

Ondanks alle versoepelingen hebben we nog steeds te maken met corona. Dit stelt de Kerk bij herhaling voor de vraag, op welke wijze veilig gestalte kan worden gegeven aan bepaalde vieringen en liturgische handelingen.

Met betrekking tot de komende veertigdagentijd stelt zich de vraag, hoe het askruisje op Aswoens­dag het beste kan gebeuren.

Traditioneel kent men twee verschillende vormen: het strooien van as boven het hoofd van degene die aan deze boeteritus op Aswoens­dag deelneemt, ofwel het getekend worden met as (in de vorm van een kruisteken) op het voorhoofd.

In parochie De Bron zal op Aswoensdag enkel gebruikt gemaakt worden van de eerste vorm: het strooien van as op het hoofd. Dit is de oudste vorm in de christelijke traditie, gebaseerd op Bijbelse gebruiken.

Wees welkom om bij de Aswoensdagvieringen te zijn.

2 maart, 9.30 uur in Hoogerheide en om 19.00 uur in Ossendrecht