Blaziuszegen 5 februari kerk Ossendrecht

Sint Gertrudiskerk Ossendrecht

5 februari 11.00 uur, na de viering Blasiuszegen.

In de katholieke Kerk is het een oude gewoonte om de voorspraak van de heilige Blasius van Sebaste in te roepen als hulp tegen keelaandoeningen.

In de St Jozefkerk te Woensdrecht was het op de gedenkdag van de heilige Blasius en drukke dag, met bussen kwamen mensen naar de kerk voor Blasiuszegen. Het Beeld van de heilige Blasius – zie foto – uit deze kerk staat nu in de Gertrudiskerk in Ossendrecht.

Historisch is er nagenoeg niets over H. Blasius bekend, behalve dat hij in de vierde eeuw geleefd moet hebben. Volgens diverse legenden was hij een arts die tot bisschop van de Armeense stad Sebaste werd gekozen. Omdat hij getuigde van zijn geloof in Christus zou hij na een gruwelijke marteling zijn onthoofd.

Zijn verering is pas in de Middeleeuwen door de kruisvaarders vanuit het Oosten naar West-Europa overgebracht. Het meest bekend is het verhaal waarin Blasius kort voor zijn marteldood een jongetje genas dat door een visgraat in zijn keel dreigde te stikken. Deze vertelling zou ten grondslag hebben gelegen aan de Blasiuszegen in de vorm zoals we die nu kennen.

Twee kaarsen, die zijn gezegend, worden dan kruiselings voor de keel gehouden terwijl het volgende zegeningsgebed wordt uitgesproken:

“Op voorspraak van de heilige Blasius, bisschop en martelaar,
bescherme God u tegen keelziekte en alle andere kwalen.
In de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest. Amen.