Vastenactie 2023

Vastenactie 2023: Mensen onderweg

De jaarlijkse Vastenactiecampagne staat dit keer in het teken van mensen die hun huis moesten verlaten. Zij ontvluchtten bijvoorbeeld geweld of grote natuurrampen. Anderen zijn van hun land gezet. Allemaal proberen ze elders een nieuw bestaan op te bouwen.

Wereldwijd waren eind 2021 meer dan 89 miljoen mensen op de vlucht. In 2022 raakten door de oorlog in Oekraïne nog eens miljoenen mensen op drift. In mei 2022 hadden wereldwijd 100 miljoen mensen hun huis verlaten op zoek naar een veilig heenkomen elders. Verreweg de meeste vluchtelingen worden opgevangen in de regio.

Opnieuw beginnen

Door een gewelddadige burgeroorlog in Zuid-Soedan ontvluchtten al 2,2 miljoen mensen het land en raakten 1,6 miljoen mensen ontheemd in eigen land. Meer dan de helft van de bevolking heeft niet genoeg te eten. Ondanks de moeilijke situatie helpen inwoners van rustigere gebieden hun ontheemde landgenoten om een nieuw bestaan op te bouwen. Bijvoorbeeld met een lapje grond om voedsel te verbouwen.

Wat doet Vastenactie?

Afgelopen jaar kregen zo’n 30.000 mensen hulp van Vastenactie bij het verbeteren van hun voedselzekerheid. Zij ontvingen bijvoorbeeld zaden, planten, gereedschappen en advies op het gebied van gezonde voeding en duurzame landbouw. In 2023 ondersteunt Vastenactie gevluchte gezinnen in Zuid-Soedan. Met zaaigoed en eenvoudig gereedschap kunnen zij hun eigen voedsel verbouwen.

Lees meer over dit project op www.vastenactie.nl

Help Vastenactie mensen onderweg te ondersteunen.

Doneer tijdens de collecte op 12 maart a.s. in de parochiekerken.

Of aan Vastenactie: NL21 INGB 0000 0058 50 t.n.v. Vastenactie, Den Haag