Hoogerheide

Elke zondag om 9.00 uur
1e vrijdag van de maand om 9.30 uur

Kerkgebouw
De huidige kerkgebouw Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartkerk van Hoogerheide is in 1912 ingewijd.
De kerk is in neogotische stijl gebouwd op de plek waar eerst een oudere kerk uit 1721 stond. Boven de ingang is een beeld van Maria te zien.
Voor de kerk staat het Heilige Hart beeld.

Boekje
Ter gelegenheid van 100 jaar kerkgebouw is een boekje gemaakt waarin de geschiedenis van de kerk duidelijk beschreven is en met een rondgang door de kerk met veel informatie.
U kunt het boekje hier inzien en eventueel afdrukken.

Van Dam-orgel
Het orgel dat thans in Hoogerheide staat is in 1887 door de firma Van Dam & Zn gebouwd voor de Gasthuiskerk te Zierikzee. Marcussen bouwde in 1963/1964 een nieuw orgel voor de Gasthuiskerk, waardoor het van Dam-orgel in 1964 het naar de kapel van het klooster van de Assumptionisten in Stapelen bij Boxtel is overgeplaatst.
Hierbij is het instrument in groen, wit en goud geschilderd. In 1977 werd deze kapel gesloten, het orgel verkocht en in 1979 door Vermeulen overgeplaatst naar de parochiekerk Maria ten Hemelopneming van Hoogerheide.
Het is op 30 september 1979 in gebruik genomen met een concert door adviseur Hans van der Harst. Het is op de kerkvloer geplaatst in een zijbeuk van de kerk.

Kerktoren
De kerktoren heeft maar drie wijzerplaten; de Woensdrechtse kant is ‘plaatloos’.
De reden hiervan is niet gedocumenteerd, maar het verhaal doet de ronde dat, omdat Hoogerheide en Woensdrecht elkaar rond 1900, toen Hoogerheide zich kerkelijk van Woensdrecht afscheidde, niet goed lagen, Hoogerheide bewust aan de Woensdrechtse kant geen wijzerplaat had gemaakt om het buurdorp te pesten.
De toren is in 1998 gerestaureerd. De opknapbeurt kostte meer dan verwacht, onder meer omdat door een per ongeluk opengelaten luik op het dak, duiven naar binnen bleken te zijn gekomen, die het interieur ernstig hadden vervuild!

Pastorie
De pastorie, die anno 1999 op de nominatie stond te worden gesloopt, is gelukkig behouden, dankzij de Federatie Noordbrabants Monumentenoverleg. Alleen de buitenkant is intact gebleven.
De pastorie is verkocht en verbouwd tot hotel-restaurant.
De tuin van de voormalige pastorie is tegenwoordig parkeerplaats.

1680 -Kerkgebouw op plek van voormalige kapel
1721 -Stenen kerk met rieten dak
1834 -Ossendrecht wordt gescheiden van Hoogerheide en gaat door als zelfstandige parochie
1851 -Kerk uitgebouwd met andere dakbedekking